Blog najlepsze otwieranie

Jak dbać o zamek w aucie zimą, nasze porady

Home / Blog / Artykuły / Jak dbać o zamek w aucie zimą, nasze porady

1 grudnia 2018

Wszyscy dobrze wiemy, że zima jest uciążliwą porą roku dla kierowców. Krótsze królowanie słońca na nieboskłonie, gołoledź, mróz i śnieg to pułapki, które czekaną na podczas jazdy. To nie tylko test dla naszych umiejętności kierowcy, ale i prawdziwy sprawdzian dla auta. W tym okresie nasz samochód wymaga szczególnej opieki, po to by nie zawiódł nas w nagłej sytuacji. Nie jest to jednak dla nas czymś nowym. Wymiana opon, konkretnych płynów i uzbrojenie się w skrobaczki to rzeczy, które mają już miejsce na początku zimy. Ale czy zadbanie tylko o „standardowe” czynności przygotowujące nasz wehikuł na okres zimowy, wystarczą by ustrzec się od przykrych zdarzeń? Czy pamiętamy o rzeczy podstawowej – zadbaniu byśmy w ogóle mogli wejść do auta?

Co nas czeka jeśli zapomnimy o zamku auta w trakcie zimy?

Wyobraźmy sobie następującą sytuację:

W pośpiechu wychodzimy z domu, w duchu ciesząc się, że w nocy nie było opadów śniegu i nie trzeba odśnieżać drogi. Patrzymy za czekającym na nas samochodem i wyliczamy, że  zdążymy przetransportować się do danego miejsca na czas. Wyciągamy kluczyk do auta, celujemy w stacyjkę przy drzwiach i … klucz nie wchodzi lub się klinuje. Mimo mrozu krew zaczyna się w nas gotować, bo oto najbliższy czas wypełnią nam próby wejścia do auta.

Należy wiedzieć, iż zamek w drzwiach to złożony mechanizm, którego drobne, ruchome części mogą zostać zablokowane poprzez niewielkie ilości ciał obcych. Niby jest on osłonięty przed wszelkimi pyłami i brudem, ale nie przed kropelkami wody, które po wpłynięciu weń, mogą zmienić swój stan skupienia na stały. Doprowadza to często do sytuacji, w których mechanizm jest zablokowany do czasu stopienia się lodu. Zdarzają się przypadki, gdzie zwiększający swą objętość lód doprowadza do trwałego uszkodzenia słabszych elementów, szczególnie wykonanych z polimerów.

Jak zabezpieczyć zamek?

Wszystko musi być odpowiednio zakonserwowane. Ale nie smarujemy wkładek zamków żadnym technicznym smarem ani popularnym WD40. Do tego celu należy używać jedynie specjalnie dedykowane oleje/smary (z dopiskiem „do zamków drzwiowych”). Związki te aplikujemy przed rozpoczęciem zimy, po to by wypłukały wszystkie czynniki, które doprowadziłyby do sklejenia zamka. Dodatkowo zabezpieczą też powierzchnie pracujących elementów przed starzeniem. Jest to też istotne przy systemach bezkluczykowych, gdzie ukryta, dotąd nieużywana stacyjka powinna być gotowa na sytuację awaryjnego otwarcia (np. kiedy wysiądzie akumulator).

W przypadku odsłoniętych zamków dobrze sprawdza się zaklejenie zamka, tak by klej nie stykał się z samym mechanizmem. Zabezpiecza to przed dostaniem się wody. To samo można zrobić w tzw. systemach bezkluczykowych, zabezpieczając dodatkowo ukrytą stacyjkę. Warto także pokryć silikonem do polimerów przesłony tych zamków – bywa tak, że sama obudowa przymarznie do karoserii drzwi. Pamiętajmy o tym, że jeśli do tej pory korzystaliśmy wyłącznie z pilota i warto zapoznać się z awaryjną stacyjką – musimy wiedzieć, gdzie ją znaleźć i jak się sprawuje.

Co gdy jednak zamarznie?

Na pewno nie używajmy zapalniczki ani wrzątku – może doprowadzić to do uszkodzenia elektroniki w zamku. W zimie bezwzględnie należy mieć przy sobie odmrażacz do zamków, który będąc na bazie alkoholu szybko pozwoli rozmrozić elementy ruchome lub samą jego osłonkę stacyjki. Ważne jest jednak by  pamiętać, że każde użycie odmrażacza wypłukuje wcześniej użyty olej. A co w przypadku, gdy nie mamy odmrażacza? Najlepiej sprawuje się suszarka lub wszelkie urządzenia, które są w stanie wytworzyć strug powietrza o temperaturze nieprzekraczającej pięćdziesięciu stopni Celsjusza.

O czym jeszcze należy pamiętać?

Woda nie musi się dostać tylko podczas przemierzania zaśnieżonych dróg. Często zmuszeni jesteśmy w trakcie zimy do mycia auta i to jest kolejne źródło marznącej wody w naszych zamkach. Dlatego przed przystąpieniem do mycia pamiętaj zabezpieczyć zamki i uszczelki drzwi. Użycie taśmy zabezpieczającej może okazać się niewystarczające. Pamiętajmy dlatego o stosowaniu dedykowanych silikonów na uszczelkach drzwiowych – w końcu co z tego, że odryglujemy zamek skora nie możemy otworzyć drzwi. Silikon (zazwyczaj w spreju) zabezpieczy uszczelki prze przymarzaniem do siebie oraz przed degradacją wywołaną wysokimi amplitudami temperatur.

Pamiętajmy też o samym kluczyku. To niewielkie urządzenie, obecnie naszpikowane elektroniką, jest wrażliwe na warunki pogodowe. Trzymajmy je w miarę suchym i ciepłym miejscu. Bo co z tego, że zadbamy o zamek jeśli nie mamy czym go otworzyć.

Jak dbać o zamek w aucie zimą, nasze porady
5 (100%) 1 głos[ów]

Otworzymy każdy zamek!

24h / 7dni w tygodniu

Zadzwoń

510 510 118